Za izmenjavo sem se odločila, ker želim svoje raziskovalne izsledke (zlasti v povezavi s projektoma Zelen.kom in OLGEA) in pedagoške pristope deliti v mednarodnem okolju, kjer lahko pridobim dragocene izkušnje in razumevanje drugih medkulturnih in interdisciplinarnih akademskih okolij. Za gostujočo institucijo sem izbrala Univerzo Eötvös Loránd (ELTE) v Budimpešti, ker je moja alma mater in iz lastnih izkušenj vem, da tam deluje močna germanistična katedra. Njihovi študenti so že v preteklosti (leta 2020, ko sem se udeležila trimesečne izmenjave) izkazali visoko motivacijo za učenje in pripravljenost na aktivno sodelovanje v diskusijah. Tudi tokrat so pokazali velik interes in postavljali veliko vprašanj; še posebej sta jih zanimali temi povezovanje poučevanja trajnosti, učenja na prostem in nemščine kot tujega jezika in lažne novice v spletnih medijih. Zelo pa me je zanimala tudi možnost organizacije skupnih raziskav in projektov v sodelovanju z germanisti na Univerzi ELTE.
Rezultati izmenjave so številni in raznoliki. Zelo koristni in navdihujoči so bili pedagoški in raziskovalni dialogi s kolegi Oddelka za germanistiko, predvsem v zvezi z možnostmi sodelovanja v skupnih raziskovalnih projektih in izmenjavi didaktičnih pristopov.
V sklopu štiridnevne mobilnosti sem izvedla štiri predavanja za 41 študentov germanistike (na 1. in 2. stopnji študija) in pri tem med drugim naslovila teme kot so kontrastivna analiza podnebne komunikacije, dominantni okvirji v podnebnem diskurzu in povezovanje poučevanja trajnostnega razvoja, učenja na prostem in pouka nemščine kot tujega jezika, ki so po moji oceni spodbudile zanimanje študentov in jih motivirale k razmišljanju o mogoče zanje manj očitnih tematskih in področnih povezavah. Na teh temah temelji tudi eden izmed pomembnejših rezultatov izmenjave: pogovor o možnostih sodelovanja na področju okoljske komunikacije in poučevanja nemščine, ki bi povezal izsledke mojega dosedanjega dela na projektih Zelen.kom in OLGEA z raziskovalnim zanimanjem in študijskimi vsebinami Oddelka za germanistiko na ELTE. Ključno stičišče obeh institucij predstavlja interdisciplinarni pristop k okoljskemu komuniciranju v večjezičnem prostoru ter inovativne metode poučevanja nemščine v povezavi s trajnostno vzgojo. Ideja je, da bi razvili didaktične module in digitalna gradiva za poučevanje nemščine kot tujega jezika z okoljskimi vsebinami kot so podnebna pismenost, analiza medijskih diskurzov, jezik trajnosti; gradiva bi temeljila na obstoječih rezultatih omenjenih projektov, vendar bodo nadgrajena z vidika kontrastivne analize nemške, slovenske in madžarske medijske in izobraževalne krajine. Ena od pobud v tem kontekstu je organizacija skupnega študentskega seminarja ali poletne šole, ki bi vključevala študente obeh univerz in jim omogočila neposredno sodelovanje v raziskavi javnega okoljskega diskurza ter spodbudila njihovo kritično in medkulturno refleksijo.
Najpomembnejši rezultat mobilnosti na Univerzi ELTE pa je načrtovanje skupnega projekta z naslovom „Študij nemščine brez ali s šibkim predznanjem nemščine – didaktična gradiva in modeli študija (GODEM)“, ki ga bo v vlogi koordinatorja vodila Univerza v Mariboru (FF UM).
Projekt GODEM, zasnovan v okviru programa Erasmus+ KA220-HED (Cooperation partnership in higher education), neposredno naslavlja izzive, ki smo jih prepoznali med izmenjavo: vse več študentov germanistike prihaja na študij brez ustreznega predznanja nemščine, kar terja temeljito prenovo didaktičnih pristopov in študijskih modelov. Med pogovori z gostitelji na ELTE smo identificirali skupna izhodišča in cilje ter potrdili pripravljenost za sodelovanje pri oblikovanju gradiv in modelov, ki bi bili primerni za to novo realnost v visokošolskem prostoru.
Vsebina in cilji projekta GODEM:
• razvoj didaktičnih gradiv za posamezne predmete, namenjenih študentom brez ali s šibkim znanjem nemščine,
• izmenjava izkušenj med partnerskimi univerzami (ELTE Budimpešta, Skopje, Poznan, Vilnius, Riga),
• implementacija in evalvacija gradiv s pomočjo študentskih in predavateljskih povratnih informacij,
• razvoj novih študijskih modelov za celotni prvostopenjski študij germanistike, s pomočjo Delphi metode,
• krajše študentske izmenjave, usposabljanja za predavatelje in široka diseminacija rezultatov.
Sodelovanje z Univerzo ELTE, vzpostavljeno v času izmenjave, ima ključno vlogo pri pripravi delovnega paketa WP3 (implementacija gradiv), saj imajo kolegi z Oddelka za germanistiko izkušnje z vključevanjem raznolikih jezikovnih profilov študentov in ponujajo dragocen vpogled v delovanje germanistike v večjezičnem prostoru.
Poleg tega smo že v času obiska načrtovali vključitev izbranih vsebin (npr. okoljskega komuniciranja kot dela vsebin za začetno stopnjo jezikovnega pouka), kar dodatno prispeva k inovativnosti projekta. Projekt tako povezuje raziskovalno delo, didaktiko in mednarodno sodelovanje, vse s ciljem izboljšanja kakovosti in dostopnosti študija germanistike v Srednji in Vzhodni Evropi.
Za uspešno prijavo skupnega projekta bomo uporabili izkušnje obeh institucij z evropskimi razpisi (npr. Erasmus+ Cooperation Partnerships in CEEPUS), saj gre za tematiko, ki ima velik potencial za vključevanje v mednarodne razpise na področju izobraževanja, jezikov in trajnosti.
Izmenjavo bi iskreno priporočila vsem kolegom, saj omogoča tako strokovno rast kot tudi razširjanje didaktičnih in raziskovalnih pristopov v mednarodnem prostoru. Delo v drugačnem izobraževalnem kontekstu spodbuja refleksijo lastnega poučevanja, omogoča stik z visoko motiviranimi študenti ter ponuja konkretne možnosti za medinstitucionalno sodelovanje. Tovrstne izmenjave krepijo tudi internacionalizacijo domače institucije in dvigujejo kakovost pedagoškega dela.
Melanija Larisa Fabčič
Filozofska fakulteta
Mobilnost z namenom poučevanja (STA)
Lokacija izmenjave: Budimpešta, Madžarska
Obdobje izmenjave: maj 2025